Wednesday, December 30, 2009

Lelaki Idaman Muslimah.




Lelaki Idaman Muslimah..
Biarlah dia seorang yang buta
Kerana matanya sunyi dari melihat perkara-perkara maksiat dan laghah
Kerana kedua matanya terpelihara dari memandang aurat wanita ajnabi
Asalkan kedua matanya terang dalam memerhati keagungan ciptaan Allah
Asalkan dia celik dalam melihat kesengsaraan umat Islam
di Palestin, Bosnia, Ambon dan seumpamanya

Biarlah dia seorang yang bisu
Bisu dari pujuk rayu yang bisa mengoncang keimanan
Bisu dari mengungkapkan ungkapan yang bisa meracun fikiran
Bisu dari perkataan yang bisa mengundang kekufuran
Asalkan bibirnya sentiasa basah mengingati Tuhan
Asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran
Asalkan dia petah membangkang kemungkaran dan dia lantang
menyuarakan kebenaran

Biarlah dia seorang yang bakhil
Bakhil dalam memberi senyuman pada wanita yang bukan mahramnya
Bakhil dalam meluangkan masa untuk membuat temujanji dengan wanita ajnabi yang boleh dinikahinya
Bakhil untuk menghabiskan wang ringgitnya kerana seorang wanita yang tidak sepatutnya
Tetapi dia begitu pemurah meluangkan masanya untuk beribadah
dengan Khaliqnya
Dia begitu pemurah untuk mempertahankan aqidahnya
Pemurah dalam memberikan nasihat dan teguran Sehingga dia sanggup
menggadaikan hartanya bahkan nyawanya demi melihat kalimah syahadah
Kembali megah di muka dunia

Biarlah dia seorang yang papa
Papa dalam melakukan perkara maksiat Papa dalam ilmu-ilmu yang tidak berfaedah dan tidak bermanfaat Papa memiliki akhlaq mazmumah
Tetapi dia cukup kaya dalam pelbagai ilmu pengetahuan
Dia begitu kaya memiliki ketinggian akhlaq dan budi pekerti yang mulia
Dia begitu kaya dengan sifat sabar dalam mengharungi tribulasi kehidupannya Dan dia seorang yang kaya dalam menanam impian untuk menjadi seorang syuhada yang syahid di jalan Allah

Wednesday, October 28, 2009

jGn sTreSs 2 TiMe Nk eXam Ni..


Salam semua...sedar tak sedar satu semestar lg hampir berlalu, dalam dua tiga minggu lg nk exam dh. Aduh berdebar-debar gak hati nie yela dh final kan mestila nk buat yg terbaik, tahun depan dh last semester. Umur pn dh meningkat..tanggal 27 oktober baru ni maka genap la usia aku 23 tahun..makin tua nmpaknya tp hati tetap muda hehe..

Stress gak la sebab byk mende nk pikir, pikir nk exam la, nk kawin la haha..walaupun xde calon lg tp, kene pikir gak kn. Yang buat hati ini makin stress bila member2 ramai dh kawin n ada anak. Pastu tiap2 kali jumpa or reunion mesti soklan cepumas tu dituju kt aku. Sebenarnya bukan aku yang kawin lambat tp korang yang kawin awal sgt haha..Sabarlah kawan2 ku sampai seru aku kawin la, parent aku lak xpernah tnya 2 pasal aku malas nk pikir sgt. Depa nk aku blaja dlu tau.

Sebut pasal stress ni aku nk bgtau korg 1 cara nk hilang kan stress. Salah satunya senaman la. Kepada siswa n siswi UM aku tau mesti ramai yg jarang bersenam termasuk la aku hehe..alasan paling logik sibuk la, penat la, kelas smpai ptg la macam2..xrugi kalau kite bersenam sebenarnya. Bersenam ni boleh hilangkan masalah, stress n boleh wat otak kite cergas takde la asyik duk terperap je kt bilik masing2.



Untuk pengetahuan korang, stress dikenal pasti punca kpd semua masalah dan kecelaruan psikologi.Ia menyebabkan kemurungan, kesedihan, kerunsingan dan beberapa masalah psikosomatik. Stress bukan sahaja memberi kesan kpd gaya hidup seharian malah mempengaruhi kesihatan individu. Stress atau tekanan, berasal drpd perkataan Greek ‘stringere’ bermaksud ‘ketat’ atau ‘tegang’.Ini yg aku belajar dulu la masa ambik pengantar psikolgi sem 3.

Lazimnya mereka yg menghadapi tekanan yg berpunca drpd emosi suka bersendirian, tidak suka bergaul, bosan dan tidak mengisi masa lapang dgn cara yg produktif. Punca tekanan dilihat drpd interaksi ahli keluarga. Ahli keluarga yang sering tidak berkomunikasi apabila menghadapi masalah sebaliknya menarik diri, memencil dan memendam perasaan akan menyebabkan stress. Selain itu,kekecewaan akan berlaku apabila motif yg diingini tidak dipenuhi @ dipuaskan.Kekecewaan yg berulang kali menyebabkan tekanan dalam hidup.

Kesan-Kesan terhadap Stress:-

1) FiSiOloGi-
-Tubuh akan terganggu apabila menghadapi banyak tekanan. Antara lain masalah fizikal spt ulser, tekanan darah tinggi dan sakit jantung. Tubuh akan diserang penyakit psikosomatik spt sakit kepala, migrain, darah tinggi, alergi, jerawat dll.

2) PsiKoLoGi-
-Kesan fisiologi akan diikuti oleh kesan psikologi.Perubahan psikologi adalah emosi, keonosi dan motivasi.Tekanan mengganggu emosi , mereka gelisah, runsing dan muram. Kuarang selera makan, kurang tidur, jejas berat badan dan keinginan seksual
Motivasi merosot, lari dari tekanan dan timbul masalah lain.


So, kt sini ada Kaedah Praktikal utk menangani stress:-


1) Beribadat cara memberi ketenangan kpd pengamalnya.
Di samping memberi ketenangan kpd fizikal dan rohani individu.
Firman Allah:
“Wahai org yg beriman, mintalah pertolongan Allah dgn sabar dan solat” (Al Baqarah :153)

“Wahai Bilal, aku dpt merasa tenang dengan solat” (al Hadith)

2)Mengadaptasi diri dgn tekanan. Dengan cara :
>Memahami proses dan kesan tekanan
>Mengenal pasti punca tekanan
>Mengetahui bila tekanan berlaku
>Membentuk cara bersesuaian
>Melatih diri

3)Bersenam
-dgn melakukan latihan jasmani dan riadah ia dpt mengurangkan tekanan (bsenam cm dlm gmba tu hehe..)

3)Pendekatan kaunseling dan psikoterapi
-Klien difahamkan masalah yg menyebabkan tekanan dan diajar cara yg sesuai mengatasinya dgn teknik yg tertentu.
-Dgn ini masalah dikenal pasti supaya mereka dpt menyesuaikan diri dgn pelbagai kedaan yang menyebabkan tekanan.

4)Menggunakan ubatan
-Penggunaan penenang spt phenothiazine dan benzodiazepine memberi ketenangan utk sementara waktu.
-Penggunaan bahan ini bagi menghadapi tekanan yang teruk. Penggunaan bahan ini tidak digalakan krn wujud kesan sampingan.

So, guna je cara yg semulajadi xyah guna ubat2 ni kecuali la kalau dh teruk sgt..
oK laa..sampai sini saja Catatan Hati Seorg Siswi pd kali ini jumpa lg ya babai!!!

p/s: gmba kt atas ni aku n mazura (housemateku) kt Taman Jaya

Tuesday, October 13, 2009

Faktor- Faktor Hedonisme....


Gejala hedonisme ini bukan sahaja telah meresap di dalam jiwa golongan remaja bermula pada era globalisasi bahkan, sejarah telah membuktikan bahawa gejala hedonisme telah mula menjadi penyakit dalam masyarakat sejak dulu lagi. Ini dibuktikan dengan sejarah keruntuhan Kerajaan Abbasiyah, Uthmaniyah dan Kesultanan Melaka di mana pemerintahan dan rakyat lena dibuai kemakmuran negara sehingga lalai mengantisipasi ancaman musuh.

Hedonisme yang semakin hari menjadi nanah dalam jiwa golongan remaja ini timbul berikutan sikap remaja itu sendiri yang sentiasa mahukan hiburan dan keseronokan dalam hidup dan menganggap keseronokan itu sebagai ‘trend’ atau cara hidup remaja pada masa kini . Bagi mereka hidup dalam usia muda hanya sekali. Oleh sebab itu, mereka tidak mahu dikongkong oleh sesiapapun dan mahukan kebebasan sepenuhnya agar segala aktiviti yang tidak berfaedah dapat mereka lakukan.

Jelas sekali, remaja yang berpengang dengan prinsip sebegini tidak mempunyai aspirasi dan perancangan dalam hidup. Di samping itu, mereka tidak mengambil berat tentang erti buang masa dan mengisi masa mereka dengan berhibur sepanjang masa. Selain membuang masa, mereka juga mengikut cara Barat seratus peratus seperti pakaian, tingkah laku dan kegiatan yang mereka lakukan.

Konflik diri yang melanda diri dan jiwa golongan remaja juga menjadi punca berlakunya hedonisme. Keruntuhan institusi keluarga dan kepincangan rumahtangga yang berpunca daripada perceraian, poligami dan sebagainya juga memberi tekanan kepada jiwa remaja. Sekaligus menyebabkan mereka bertindak mencari ketenangan di luar rumah dengan menghabiskan masa bergaul dengan rakan-rakan yang memahami perasaan dan masalah mereka. Dengan cara itu, mereka dapat melupakan masalah yang mereka hadapi seterusnya lena dibuai keseronokan bersama kawan-kawan.

Kehidupan yang terkongkong serta tidak bebas juga memberi tekanan kepada remaja seterusnya menyebabkan mereka mengambil jalan mudah dengan melarikan diri dari rumah bagi memenuhi tuntutan jiwa yang banyak masalah . Remaja yang tidak mempunyai tempat pergantungan yang kukuh juga menjadi alasan bagi mereka untuk mencari ketenangan di luar bersama rakan-rakan yang pastinya menjanjikan seribu keseronokan dan kepuasan kepada mereka.

Sikap ibu bapa yang kurang memberikan pengawasan kepada anak-anak juga memberi peluang kepada remaja-remaja ini untuk keluar berpeleseran dan menghabiskan masa terluang dengan aktiviti yang tidak bermanfaat. Kebanyakan ibu bapa pada hari ini lebih mengejar kemewahan duniawi dan kepentingan materialistic semata-mata sehingga mengabaikan kebajikan anak-anak. Ekoran daripada sikap ibu bapa tersebut, anak-anak pastinya terbiar, tidak dapat perhatian dan kasih sayang. Malah, lebih teruk lagi terdapat juga anak-anak merasakan bahawa diri mereka tidak diperlukan lagi. Sehubungan dengan itu, mereka mencari ketenangan serta keseronokan di luar dan bercampur dengan rakan-rakan yang mengalami nasib yang sama.



HEDONISME !!!



Masyarakat hari ini khasnya golongan remaja terlalu mengagung-agungkan budaya Barat berbanding budaya ketimuran kita sendiri. Mereka beranggapan budaya Barat tersebut mempunyai kepentingannya yang tersendiri bagi diri mereka sehingga sanggup mengenepikan norma-norma dan etika dalam masyarakat Melayu. Jika dilihat secara kasarnya, golongan remaja ini semakin mementingkan hiburan dan kepuasan diri sehingga sanggup membelakangkan tanggungjawab utama dalam kehidupan. Fenomena yang dikenali sebagai hedonisme ini dilihat semakin kritikal dari sehari ke sehari, memerlukan pendekatan yang menyeluruh dari semua pihak agar gejala ini tidak terus merebak dan menjadi barah dalam diri remaja.

Hedonisme berasal daripada istilah Greek ‘Hedone’ iaitu pleasure (keseronokan atau kelazatan) atau happiness (kegembiraan) ialah kebaikan . Ia merupakan satu budaya yang lahir daripada asas sekularisme yang menolak domanisasi fahaman agama dalam kehidupan manusia dan ia juga merupakan neokolisme yang dikhususkan serangannya kepada generasi muda oleh Barat seperti melepak, mengunjungi pesta hiburan, seks bebas dan sebagainya.

Bagi kefahaman yang lebih jelas, hedonism disifatkan sebagai satu fahaman yang mementingkan kesukaan dan kemewahan dalam kehidupan tanpa menghiraukan larangan agama dan tatasusila serta mementingkan kepuasan nafsu semata-mata . Drs . Sudarno di dalam bukunya menyifatkan hedonisme sebagai satu doktrin yang memandang kesenangan sebagai kebaikan yang paling utama dan kewajipan seseorang ialah mencari kesenangan bagi tujuan kehidupan . Ia beranggapan bahawa sesuatu perbuatan yang baik adalah yang mendatangkan kelazatan atau rasa nikmat .

Dari sudut perspektif Islam, Al-Quran mengaitkan hedonisme dengan kehidupan mementingkan keduniaan dan hawa nafsu sehingga lupa kepada perintah Allah . Mereka lazimnya bercirikan keras hati, sombong, melakukan maksiat, zalim dan kuat berangan . Oleh sebab itulah, Islam menolak keras hedonisme kerana sudah terbukti ia amat bertentangan dengan prinsip-prinsip syariah Islam. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud : “ Sesungguhnya orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan kami, dan merasa puas dengan kehidupan itu dan melalaikan ayat kami. Mereka itu tempatnya ialah neraka. Disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan” .


Monday, October 12, 2009

HUKUM MEMBACA BISMILLAH ( SEMBELIHAN)



1. JUMHUR ULAMA’:- Wajib, tidak halal dimakan tanpa Basmalah berdasarkan Surah al-An’aam ayat 121:-
(.. قال الله تعالى : (ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه وانه لفسقۗ

Terjemahan: “Dan janganlah kamu memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya”.


2. IMAM SYAFI’E :- Sunat, makhruh jika tidak baca Basmalah. Ini berdasarkan ayat:-

( ..قال الله تعالى : ( الا ذكيتم )

Ayat ini menerangkan bahawa Allah SWT mengharuskan sembelihan tanpa mensyaratkan “bismillah”

Pendapat kedua lebih tepat kerana walaupun terdapat suruhan daripada Rasulullah s.a.w untuk mengucapkan Basmalah sebelum penyembelihan namun, suruhan tersebut sebenarnya bersifat arahan untuk mendidik umat Islam agar keluar dari kepompong ajaran Jahiliyah.


KESAN SEMBELIHAN IBU TERHADAP JANIN

Janin binatang sembelihan mempunyai empat keadaan:-
1. Janin yang dilahirkan dalam keadaan mati sebelum ibunya di sembelih -
(Ijmak ulama’ berpendapat tidak harus dimakan)

2. Janin yang dilahirkan dalam keadaan hidup sebelum ibunya disembelih -
(Janin tersebut tidak harus dimakan kecuali ia sendiri disembelih dalam keadaan hidupnya yang pasti)

3. Janin yang dilahirkan dalam keadaan hidup setelah ibunya disembelih –
(Jika janin itu sempat disembelih maka harus dimakan, jika tidak sempat disembelih maka ia menjadi bangkai. Akan tetapi, ada pendapat mengatakan sembelihan ibunya menjadi sembelihan untuk anaknya juga)

4. Janin yang dilahirkan dalam keadaan mati setelah ibunya disembelih-
Berlaku sedikit perselisihan dikalangan para fuqaha’:-

• ABU HANIFAH - Janin itu tidak halal dimakan dengan sembelihan ibunya, kerana Allah mengharamkan bangkai dan janin adalah bangkai kerana tidak hidup. Ini kerana antara janin dan ibunya adalah hidup yang berasingan maka tidak dikira sembelih ibu jika sembelih janin.

• MALIKI – Harus makan jika janin sempurna kejadiannya dan telah tumbuh bulu.

• JUMHUR FUQAHA’ – Janin halal dimakan jika ia keluar dalam keadaan mati setelah ibunya disembelih ataupun mati dalam perut ibunya ataupun apabila keluar masih ada gerakan seperti pergerakan binatang yang telah disembelih. Ia berdasarkan hadith:

ذكاة الجنين ذكاة امه

Terjemahan: “Sembelihan janin ialah sembelihan yang telah dilakukan ke atas ibunya”.

 Terdapat satu lagi hadith iaitu:- Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Abu Said al-Kaudri r.a katanya:
Kami bertanyakan Rasulullah s.a.w tentang janin, jawab Baginda: “Makanlah ia jika kamu mahu, sesungguhnya sembelihannya cukup dengan sembelihan ibunya”.

 Pendapat Jumhur lebih tepat kerana disabitkan melalui Sunnah dan Qias juga menunjukkan sembelihan janin adalah pada sembelihan ibunya kerana ia adalah sebahagian daripada ibunya.

Sunday, September 27, 2009

SeLaMaT HaRi RaYa AiDiLFitRi.. >(^^,)<


Jika langkah membekas lara,
jika kata merangkai dusta,
jika tingkah menoreh luka,
jika suara menikam rasa,
ampun dan maaf dipinta..

Di kesempatan ini saya n seisi keluarga ingin mengucapkan..
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin


Wednesday, September 23, 2009

pOcO - pOcO


Hari ini isu tarian poco-poco menjadi bualan besar. Tarian poco-poco ini berasal dari Filiphina yang ditarikan di gereja-gereja pasa setiap hari Ahad. Jika di Malaysia tarian ini selalunya di jadikan modul riadah. Tanpa kita sedari tarian ini sebenarnya jarum halus yang di suntik oleh Kristian kepada umat Islam.

Cuba lihat gerakannya yang dimulakan dengan kiri dan kemudiannya ke kanan dan ke depan dan ke beLakang dengan 2 langkah setiap gerakan yang membentuk huruf T atau salib.
Mengapa terbentuk sedemikian ?

Bukankah ini metode halus kita mengikut gerak langkah mereka. Tapi pernyataan yang saya keluarkan mungkin ada yang kurang setuju. Kerana mengatakan tArian poco-poco hanya untuk gerakan senaman...apa2 pun cuba kita sama2 kaji dan renung2kan !!!

kOMEn aNda ???


Wednesday, September 9, 2009

4 PeRkARa Yg SiHaT.....


4 PERKARA MENAJAMKAN FIKIRAN

> 1. Tidak banyak berbual kosong
> 2. Rajin bersugi (gosok gigi)
> 3. Bercakap dengan orang soleh
> 4. Bergaul dengan para ulama


4 PERKARA MENAJAMKAN MATA

>> 1. Duduk mengadap kiblat
> 2. Bercelak sebelum tidur
> 3. Memandang yang hijau
> 4. Berpakaian bersih

4 PERKARA MEROSAKKAN MATA
> 1. Memandang najis
> 2. Melihat orang dibunuh
> 3. Melihat kemaluan
> 4. Membelakangi kiblat

4 CARA TIDUR

1. Tidur Para Nabi - Terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. Tidur Para Ulama' & Ahli Ibadah- Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. Tidur Para Raja Yang Haloba- Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan
4. Tidur Syaitan- Menelungkup seperti tidurnya ahli neraka

Andaikan Ini Ramadhan Yang Terakhir

Wahai Dikau...renunglah engkau akan nasib diri
wahai Qalbu...sedarkah engkau akan gerak hati
wahai Aqal...terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi
andai ini merupakan Ramadhan yang terakhir kali
buatmu sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi
kematian...adalah sesuatu yang pasti

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
biarpun anak tekak kering kehausan air
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu...kepada-NYA Tuhan yang satu

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
solat yang dikerjai...sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri
mengadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau persiakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dipersia begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan pesta-pestaan
berterawih...berqiamullail...bertahajjud...
mengadu...merintih...meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
oleh itu duhai Ilahi...kasihanilah daku hamba-MU ini

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupai mereka yang tersayang
ayuh ke mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih berkat dari seribu bulan

andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal bersedia batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izrail
di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman

duhai Ilahi...
andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...paling berseri...
menerangi kegelapan hati-hati kami
menyuluhi diri ke jalan menuju redha serta kasihsayang mu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti

namun saudara...
tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
samada Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali
hanya yang termampu bagi seorang hamba itu
berusaha...bersedia...meminta belas-NYA
andai benar ini Ramadhan terakhir buat kita
Selamat Menyambut Ramadhan ..............

Hijab : Reveal The True Beauty

video

Monday, August 24, 2009

NiLai Se0raNg WaNiTa



Harga dan Nilai seorang wanita
lebih-lebih lagi wanita muda
Bukan kecantikan dan kepandaian
Pakaiannya sopan,
pandai menjaga maruah dirinya

Jika pakaian tidak sopan, maruah tidak dijaga,
Lelaki si hidung belang,
mata keranjang memang suka
Tapi dia tetap tidak percaya

Lelaki yang soleh tidak akan menjadikan isterinya
Kecuali lelaki macam dia
Tapi biasanya susah hendak kekal
di alam perkahwinannya

Selalu sahaja bercerai, sekalipun cantik mukanya
Adakalanya masih muda lagi
suaminya sudah dua, tiga
Kalaupun kekal kerana hendak menjaga
wibawa dirinya.

Rumahtangga bagai Neraka
Duduk di rumah amat terseksa
Anak-anak porak-peranda
Masyarakat membenci, orang tidak percaya

Dimana-mana sahaja
orang akan bercakap dan berkata
Mengumpat dan menghina tentang dirinya
Oleh itu wanita
hargailah dirimu
kerana dirimu begitu berharga...

Cabaran-cabaran dalam berdakwah

Align Center

Terdapat dua perkara utama yang menjadi cabaran dalaman kepada gerakan dakwah di Malaysia kini iaitu personaliti dan sikap orang Islam sendiri. Sebahagian umat Islam kini, mereka kelihatan sukar mempertahankan personaliti unggul sebagai muslim sejati seperti yang diharapkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Personaliti negatif yang dipamerkan tersebut menyukarkan usaha untuk mempromosi atau memasarkan Islam pada pihak lain, terutama yang bukan Islam.

Selain itu juga kesukaran umat Islam untuk melahirkan golongan pendakwah Muslim yang bersifat mutafaqqih fi al-din hanya secara ikhlas dan amanah, iaitu golongan yang mendalami ilmu keagamaan Islam secara menyeluruh dan betul. Personaliti Muslim seperti ini agak sukar dibentuk kerana tabi’I manusia yang sentiasa terpengaruh dengan tuntutan keduniaan yang sememangnya kelihatan sangat mencabar.

Segolongan individu yang terlibat dengan kerja dakwah adalah tidak professional. Mereka mendakwa menjalankan kerja dakwah tetapi tidak mempunyai bahan dakwah yang mencukupi dan tidak relevan dengan keperluan golongan sasaran dakwah. Ramai pendakwah yang hanya boleh menyampaikan apa yang mereka miliki, bukan apa yang sebenarnya diperlukan oleh masyarakat. Aspek perancangan dan penilaian tentang aktiviti dakwah tidak sangat diberi perhatian.


Dakwah kini lebih bersifat tabligh dan retorik dengan hanya difahami sebagai satu usaha menyampaikan pesanan tentang Islam kepada manusia. Isi dan bahan dakwah yang disampaikan kini lebih bersifat informatif. Disamping itu, segolongan para pendakwah juga tidak memiliki pengetahuan dan kemahiran tentang metodologi yang jelas bagaimana dakwah itu harus dijalankan.


Para pendakwah pada masa kini kurang memiliki asas strategi yang baik, tidak memiliki ‘common interest’, kurang perencanaan dan kurang mempunyai wawasan yang jelas apabila menjalankan aktiviti dakwah. Para pendakwah juga tidak memiliki kemahiran berdakwah yang mencukupi seperti tidak mempunyai pengetahuan asas yang mencukupi tentang ilmu berdakwah. Akibatnya golongan tersebut tidak mampu memberikan landasan konseptual, kontekstual dan kordinasi yang kukuh dalam kerja-kerja dakwah.


Sikap prejudis masyarakat bukan Islam terhadap umat Islam telah menyukarkan gerakan dakwah. Tuduhan-tuduhan terhadap Islam selalu dilemparkan oleh golongan bukan Islam, seperti Islam itu mundur, zalim, tidak sesuai dengan masa dan tamadun dan Islam tidak mampu untuk membina kekuatan manusia masa kini.

Peristiwa-peristiwa yang berlaku terutamanya di negara-negara Islam digambarkan sebagai lambang keganasan kumpulan-kumpulan orang Islam. Dengan adanya prejudis seperti ini, bukan setakat menghilangkan tarikan orang bukan Islam untuk mengenali Islam, malah menimbulkan kebencian mereka terhadap Islam dan penganutnya. Akibatnya, usaha-usaha dakwah yang diatur untuk masyarakat bukan Islam agak sukar untuk mendapat perhatian mereka.




Saturday, August 22, 2009

Merdeka..merdeka !!!


Jika ditanya pada generasi muda masa kini tentang apakah erti kemerdekaan, pastinya mereka akan memberikan pelbagai jawapan ada yang positif ada juga yang negatif.
Namun, tingkah laku anak-anak muda sewaktu Sambutan Hari Kemerdekaan memperlihatkan bahawa jiwa masih lagi dijajah belum merdeka sepenuhnya.

Seseorang manusia itu akan merasa merdeka dalam kehidupannya apabila tidak ada pihak yang mengongkongnya dan dia bebas melakukan apa sahaja tanpa sekatan samada dari segi perbuatan, pemakaian, pemikiran dan sebagainya. Di dalam Islam, seseorang hamba itu bebas apabila ia bebas untuk melakukan ibadat dan mengamalkan syariat Islam tanpa halangan daripada mana-mana pihak. Seseorang Muslim itu akan merasa aman dan harmoni serta tenang untuk beribadah.

Walau setinggi mana seseorang itu menyambut kemerdekaan tetapi tidak pernah mengingati dan mengabdikan diri kepada Allah SWT, jiwa mereka tidak akan merasa aman dan harmoni kerana diganggu oleh krisis keyakinan dalam diri. Tidak mungkin mereka akan mengorbankan jiwa, harta, masa dan tenaga untuk agama, bangsa dan negara.

Justeru, kemerdekaan dan pengabdian adalah 2 perkara yang berbeza yang perlu ada dalam jiwa umat Islam untuk mencapai kemerdekaan yang sebenar. Sempena Hari Kemerdekaan yang disambut pada bulan Ramadhan ini adalah sebaiknya kita menyambut hari kemerdekaan dengan penuh kesyukuran dan bersederhana.

Pemalukah Kita???

Saban hari di dada akhbar kita mendengar pelbagai jenayah yang berlaku di dalam negara dan di luar negara seperti kejadian buang bayi, rogol, zina, merompak, rasuah, pergaduhan dan sebagainya. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan berlakunya perkara-perkara mungkar ini. Antaranya adalah kerana hilangnya sifat malu dalam diri. Rasa malu umpama perisai yang dapat menghalang manusia daripada melakukan perkara-perkara mungkar dan maksiat. Sifat malu juga menjadi kayu ukur kepada tahap keimanan seseorang individu Muslim itu dalam menentukan tinggi rendah akhlaknya.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Iman mempunyai lebih dari tujuh puluh cabang dan sifat malu adalah salah satu cabang iman". (Hadith Riwayat Muslim). Sekiranya perasaan malu tertanam di dalam jiwa pastinya seseorang itu akan merasa malu jika dikatakan tidak beramanah, malu digelar penjenayah dan sebagainya. Ia dapat menghindarkan kita daripada melakukan kejahatan dan mendorong kita melakukan kebaikan.

Namun begitu, sifat malu boleh menjadi sifat tercela sekiranya ia bukan diletakkan di tempat yang betul. Misalnya malu menegakkan kebenaran, malu bertanya apabila tidak tahu, malu memakai hijab dan lain-lain lagi. Jika malu bertanya perkara yang tidak diketahui, tetapi rela membiarkan diri terus berada dalam kejahilan maka, sifat malu ini adalah sangat ditegah oleh Islam. Seharusnya sifat malu itu hendaklah sejajar dengan syariat agama Islam


Pemuda-pemudi Islam Masa Kini



Kadangkala,
aku malu melihat pemuda-pemudi Islam hari ini,
tiada segan silu menyepit sepuntung rokok di jari,
tak kiralah putera mahupun puteri

Kadangkala,
aku sedih dengan gejala sosial remaja,
dadah menjadi tempat menenangkan jiwa,
rempit,rogol dan ragut menjadi racun kehidupan remaja

Kadangkala,
aku terfikir mengapa mudah remaja
mengalirkan air mata kerana
hiburan semata-semata
sedangkan alangkah indahnya
andai air mata itu mengalir kerana
perjuangan yang tiada sia-sia.

Kadangkala,
aku sendiri tertanya-tanya
masihkah ada pemuda
seperti ashabul kahfi???
mungkin masih ada tapi,
sukar di cari....

Friday, August 21, 2009

Mengapa Tak Nak Berdakwah???


Dakwah ialah usaha pepindahan paradigma umat manusia kepada suatu tahap yang sesuai dengan tabiat semula jadi manusia.Ia berasal daripada istilah Arab iaitu Da'a, Yad'u, Da'watan. Dalam Bahasa Arab dakwah bererti menyeru, menjemput, menasihat, memperbaiki dan sebagainya.Manakala, di dalam Bahasa Inggeris pula disebut missionary activity,prayer,calling on,invocation dan lain-lain lagi.

Dakwah atau berdakwah merupakan kewajipan setiap individu Muslim yang mukallaf. Usaha dakwah sangat penting bagi meningkatkan cara hidup masyarakat ke arah jalan yang diredhai Allah SWT. Namun,mengapa kini masih ramai lagi yang memberikan alasan untuk berdakwah? Antaranya adalah kerana:-


1)Alasan-Tidak Cukup Ilmu
-secara logiknya sampai mati pun ilmu kita tidak akan mencukupi kerana ilmu kurniaan Allah ini terlalu luas seluas lautan di muka bumi. Namun, yang ilmu yang diberikan hanyalah setitis daripada air di lautan.Oleh itu, agak mustahil untuk kita menguasai segala jenis ilmu. Sampaikan apa sahaja ilmu yang kita tahu walaupun sedikit.


-sesetengah orang bimbang sekiranya mad'u (orang hendak yang didakwah) itu, akan bertanyakan soalan-soalan yang tidak mampu dijawab oleh diri mereka sendiri. Seandainya dai'e (pendakwah) tidak tahu jawapan kepada soalan yang diutarakan janganlah memandai-mandai 'menggoreng' kerana buruk akibatnya nanti. katakan sahaja bahawa kamu tidak tahu dan akan berusaha mencari jawapannya. Misalnya:"Bagus soalan itu, nanti saya cari jawapannya" atau "Soalan awak itu membantu saya memahami agama saya, nanti saya carikan jawapannya" ataupun "kumpulkan soalan-soalan anda dahulu, jawapannya akan saya berikan kemudian."

2)Alasan-Diri Sendiri Belum Baik
- apabila kita berdakwah secara tak langsung ia akan membantu kita memperbaiki diri sendiri. Jika dilihat pendakwah masa kini yang kita kenali, adakah akhlak mereka sempurna dari segala segi? tidak bukan... namun, mereka tetap berdakwah. Saya juga ingin mengingat diri saya sendiri dan rakan-rakan sekalian marilah kita bersama-sama berusaha memperbaiki akhlak kita. Manusia sememangnya tidak sempurna. Akhlak yang tonjolkan menjadi cermin akan imej Islam itu sendiri khususnya kepada orang bukan Islam.

3)Alasan-Nak Jaga Urusan Sendiri Sahaja.
-sesungguhnya mengingatkan orang lain tentang kebenaran adalah 'urusan' setiap Muslim. Tidak kasihankah kita pada mereka (orang-orang kafir yang tidak pernah diceritakan tentang Islam) dan golongan yang ingkar kerana mereka akan dicampakkan ke dalam neraka. Sepertimana firman Allah di dalam Surah An-Nissa' ayat 56 yang bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana."



-mungkin sebahagian mad'u akan marah sekiranya kita menegur perbuatannya. Di sinilah pendakwah perlu bijak mengawal keadaan, cari kaedah yang sesuai untuk menegur kesalahan mad'u jangan bertindak melulu atau memalukan mad'u. Sesiapa pun tidak akan selasa jika ditegur atau dinasihati dengan cara yang kasar. Oleh itu, kepada para dai'e sekalian gunakanlah otak gEliGa anda!!! >(^^,)<

MEMBINA UMAT BERKUALITI


Pada hari ini bilangan umat Islam bertambah ramai dari hari ke hari. Lihat sahaja betapa ramainya umat Islam yang saban tahun berkumpul di Arafah Mekah al-Mukarramah. Tidak seperti bilangan Hujjatul Wida’ yang dihadiri oleh Rasulullah S.A.W. Namun perlu diingatkan betapa sekalian umat Islam hendakalah berusaha meningkatkan kualiti diri bagi membentuk Ummatan Wasatan (umat berkualiti), cemerlang, gemilang dan terbilang kerana tanpa usaha dan kesungguhan, kita khuatir termasuk ke dalam kumpulan yang tidak menghiraukan arahan Allah di dalam al-Quran al-Karim.



Justeru, marilah kita bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-sebenar ketaqwaan iaitu ketaqwaan yang akan memagar diri daripada kepanasan api neraka dengan memperbanyakkan amalan-amalan kebaikan dan tidak melakukan perkara dosa dan maksiat. Maksud firman Allah tadi: “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri dan keluarga kamu daripada api neraka yang menyala dengan bahan bakar manusia dan batu-batu serta dikawal rapi oleh para malaikat yang garang, tegas dan taat dalam melakukan segala arahan tanpa gagal”.

Sahabat-sahabat sekalian,
Individu yang tidak taat kepada ajaran Islam adalah antara penyumbang kepada lahirnya umat yang tidak berkualiti, lantas bilangan yang ramai tidak menambah dan sedikit tidak mengurang. Abu Daud meriwayatkan hadis daripada Sauban bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “ Hampir tiba masanya nanti pelbagai bangsa akan mengerumun untuk membaham kamu sepertimana orang-orang yang menghadapi hidangan makanan lalu sahabat bertanya: adakah pada waktu itu umat Islam di kalangan minoriti? Jawab Baginda: tidak ! bahkan kamu adalah majoriti tetapi hanya seperti buih di kala banjir”.


Umat berkualiti adalah umat yang cemerlang dalam kehidupan dan mengambil al-Quran sebagai ‘Way of Life’. Umat berkualiti adalah umat yang sentiasa melalui kehidupan dengan suasana kebaikan mengerjakan solat lima waktu tanpa lalai, berpuasa sebulan ramadhan tanpa tipu, mengeluarkan zakat tanpa rasa berat dan teraniaya serta sentiasa berfikiran positif terhadap segala ajaran Islam untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian.


Perutusan Rasulullah S.A.W membawa al-Quran yang mengandungi ayat berjumlah 6326 atau 6666 bukan hanya untuk membentuk manusia yang mementingkan diri sendiri, hanya mahu masuk syurga sendirian. Lantas beramal soleh berterusan tanpa menghirau masyarakat sekeliling. Lantaran in Rasulullah S.A.W pernah bersabda bermaksud: “Sesiapa yang tidak ambil peduli perihal urusan orang Islam lain, mereka bukan dikalangan umat Islam seperti kita”. Allah Taala menyebut : “kamu (sahabat-sahabat Rasulullah) adalah sebaik-baik umat dilahirkan kepada seluruh manusia. Kamu berperanan menyuruh mereka berbuat baik, mencegah kemungkaran dan kamu beriman.



Oleh itu, setiap umat Islam perlu menyediakan sahsiah, keperibadian yang mantap bagi menanggung amanah tersebut, jika tidak kita khuatir akan menjadi seperti ummah yang terdahulu yang disebutkan tadi. Kita khuatir kerana Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud: “Akan datang pada manusia satu zaman dikala itu Islam tidak tinggal melainkan namanya dan al-Quran hanya tulisannya dan masjid-masjid indah namun kosong dari petunjuk”.

Thursday, August 20, 2009

Kelebihan Surah-Surah di dalam al-Quran



Surah-surah al-Quran ini berfungsi sebagai Penghalang pelbagai keadaan:-


1-Surah al-Fatihah(1):
-ia dapat menghalang seseorang daripada mendapat kemarahan Allah SWT.

2-Surah Yaasin(36):
-berupaya menghalang seseorang daripada rasa yang sangat haus pada Hari Kiamat.

3-Surah ad-Dukhan(44):
-menghalang seseorag itu daripada kedasyatan di Hari Akhirat.

4-Surah al-Waqi'ah(56):
-menghalang seseorang daripada kefakiran.
5-Surah al-Mulk(67):
-ia menghalang seseorang itu daripada ditimpa azab kubur.

6-Surah al-Kauthar(108):
-boleh menghalang seeorang daripada suka bermusuhan.

7-Surah al-Kafirun(109):
-ia menghalang seseorang itu menjdai kafir ketika hendak mati.

8-Surah al-Ikhlas(112):
-dapat menghalang seseorang itu daripada menjadi munafik.

9-Surah al-Falaq(113):
-menghalang seseorang itu daripada berhasad dengki kepada orang lain.

10-Surah an-Nas(114):
-menghalang seseorang daripada keadaan was-was.

Sebaiknya, amalkan surah-surah ini sentiasa..
>(^^,)<

Monday, August 3, 2009

Latihan Industry & Dakwah Bil Hal



Semester yang lalu, saya telah menjalani latihan industri atau juga dipanggil latihan praktikal. Seperti yang semua maklum latihan industri ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang alam pekerjaan sebelum mereka menempuh alam pekerjaan yang sebenar. Mula-mula tu ingat nak praktikal tu sekadar nak isi masa lapang je.

Tambahan pula, macam-macam cerita yang kurang enak di dengar masa praktikal seperti disuruh menjadi tea lady, tukang photosat la macam-macam lagi laa… tapi, syukurlah saya tidak mengalami nasib sedemikian. Sepanjang 2 bulan di Pejabat Agama Islam Daerah Bera banyak pengalaman serta ilmu diperolehi , yang tidak terdapat di dewan kuliyah. Maknanya praktikal ini telah berjaya bagi ilmu dan pengalaman kat saya huhu..

Sebelum menjalani latihan praktikal seringkali saya tertanya-tanya apakah peranan pejabat agama kepada masyarakat setempat. Selepas masuk dan bekerja di pejabat agama ini barulah saya bidang kuasa pejabat agama ni agak terhad sehingga menyukarkan mereka untuk melaksanakan tugas.

Dalam banyak-banyak program yang saya sertai bersama Pejabat Agama Bera..saya tertarik dengan salah satu aktiviti. Iaitu program gotong-royong di rumah warga tua di Sang Riang. Di rumah kebajikan ini kebanyakan penghuninya terdiri daripada bangsa cina dan hanya 10% sahaja kaum Melayu.

Apa yang saya perhatikan di sini..warga emas di sini memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada masyarakat. Sebahagiannya mempersoalkan mengapa tidak melakukan program sedemikian di rumah kebajikan orang Islam. Namun, apa yang dapat saya fahami program ini adalah salah satu kaedah atau method dakwah Bil Hal. Tambahan pula terdapat sebilangan penghuni adalah daripada orang Islam. Oleh itu, ia penting bagi memastikan keadaan, kebajikan, ibadat dan makanan mereka terjaga.

Di sini bermula....

Assalamualaikum wbt...


Pertamanya, syukur Alhamdulillah kerana dengan izinNya dapat juga saya mencoretkan sesuatu yang mungkin berharga buat semua. Sememangnya telah lama saya idamkan untuk menulis di dalam blog sama seperti blogger yang lain. Namun, kesibukan di kampus seringkali membantutkan keinginan saya untauk menulis blog. Diharap blog ini dapat memberi manfaat kepada semua.


Wassalam..