Friday, August 21, 2009

Mengapa Tak Nak Berdakwah???


Dakwah ialah usaha pepindahan paradigma umat manusia kepada suatu tahap yang sesuai dengan tabiat semula jadi manusia.Ia berasal daripada istilah Arab iaitu Da'a, Yad'u, Da'watan. Dalam Bahasa Arab dakwah bererti menyeru, menjemput, menasihat, memperbaiki dan sebagainya.Manakala, di dalam Bahasa Inggeris pula disebut missionary activity,prayer,calling on,invocation dan lain-lain lagi.

Dakwah atau berdakwah merupakan kewajipan setiap individu Muslim yang mukallaf. Usaha dakwah sangat penting bagi meningkatkan cara hidup masyarakat ke arah jalan yang diredhai Allah SWT. Namun,mengapa kini masih ramai lagi yang memberikan alasan untuk berdakwah? Antaranya adalah kerana:-


1)Alasan-Tidak Cukup Ilmu
-secara logiknya sampai mati pun ilmu kita tidak akan mencukupi kerana ilmu kurniaan Allah ini terlalu luas seluas lautan di muka bumi. Namun, yang ilmu yang diberikan hanyalah setitis daripada air di lautan.Oleh itu, agak mustahil untuk kita menguasai segala jenis ilmu. Sampaikan apa sahaja ilmu yang kita tahu walaupun sedikit.


-sesetengah orang bimbang sekiranya mad'u (orang hendak yang didakwah) itu, akan bertanyakan soalan-soalan yang tidak mampu dijawab oleh diri mereka sendiri. Seandainya dai'e (pendakwah) tidak tahu jawapan kepada soalan yang diutarakan janganlah memandai-mandai 'menggoreng' kerana buruk akibatnya nanti. katakan sahaja bahawa kamu tidak tahu dan akan berusaha mencari jawapannya. Misalnya:"Bagus soalan itu, nanti saya cari jawapannya" atau "Soalan awak itu membantu saya memahami agama saya, nanti saya carikan jawapannya" ataupun "kumpulkan soalan-soalan anda dahulu, jawapannya akan saya berikan kemudian."

2)Alasan-Diri Sendiri Belum Baik
- apabila kita berdakwah secara tak langsung ia akan membantu kita memperbaiki diri sendiri. Jika dilihat pendakwah masa kini yang kita kenali, adakah akhlak mereka sempurna dari segala segi? tidak bukan... namun, mereka tetap berdakwah. Saya juga ingin mengingat diri saya sendiri dan rakan-rakan sekalian marilah kita bersama-sama berusaha memperbaiki akhlak kita. Manusia sememangnya tidak sempurna. Akhlak yang tonjolkan menjadi cermin akan imej Islam itu sendiri khususnya kepada orang bukan Islam.

3)Alasan-Nak Jaga Urusan Sendiri Sahaja.
-sesungguhnya mengingatkan orang lain tentang kebenaran adalah 'urusan' setiap Muslim. Tidak kasihankah kita pada mereka (orang-orang kafir yang tidak pernah diceritakan tentang Islam) dan golongan yang ingkar kerana mereka akan dicampakkan ke dalam neraka. Sepertimana firman Allah di dalam Surah An-Nissa' ayat 56 yang bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana."



-mungkin sebahagian mad'u akan marah sekiranya kita menegur perbuatannya. Di sinilah pendakwah perlu bijak mengawal keadaan, cari kaedah yang sesuai untuk menegur kesalahan mad'u jangan bertindak melulu atau memalukan mad'u. Sesiapa pun tidak akan selasa jika ditegur atau dinasihati dengan cara yang kasar. Oleh itu, kepada para dai'e sekalian gunakanlah otak gEliGa anda!!! >(^^,)<

No comments:

Post a Comment