Saturday, August 22, 2009

Merdeka..merdeka !!!


Jika ditanya pada generasi muda masa kini tentang apakah erti kemerdekaan, pastinya mereka akan memberikan pelbagai jawapan ada yang positif ada juga yang negatif.
Namun, tingkah laku anak-anak muda sewaktu Sambutan Hari Kemerdekaan memperlihatkan bahawa jiwa masih lagi dijajah belum merdeka sepenuhnya.

Seseorang manusia itu akan merasa merdeka dalam kehidupannya apabila tidak ada pihak yang mengongkongnya dan dia bebas melakukan apa sahaja tanpa sekatan samada dari segi perbuatan, pemakaian, pemikiran dan sebagainya. Di dalam Islam, seseorang hamba itu bebas apabila ia bebas untuk melakukan ibadat dan mengamalkan syariat Islam tanpa halangan daripada mana-mana pihak. Seseorang Muslim itu akan merasa aman dan harmoni serta tenang untuk beribadah.

Walau setinggi mana seseorang itu menyambut kemerdekaan tetapi tidak pernah mengingati dan mengabdikan diri kepada Allah SWT, jiwa mereka tidak akan merasa aman dan harmoni kerana diganggu oleh krisis keyakinan dalam diri. Tidak mungkin mereka akan mengorbankan jiwa, harta, masa dan tenaga untuk agama, bangsa dan negara.

Justeru, kemerdekaan dan pengabdian adalah 2 perkara yang berbeza yang perlu ada dalam jiwa umat Islam untuk mencapai kemerdekaan yang sebenar. Sempena Hari Kemerdekaan yang disambut pada bulan Ramadhan ini adalah sebaiknya kita menyambut hari kemerdekaan dengan penuh kesyukuran dan bersederhana.

No comments:

Post a Comment