Monday, August 3, 2009

Latihan Industry & Dakwah Bil Hal



Semester yang lalu, saya telah menjalani latihan industri atau juga dipanggil latihan praktikal. Seperti yang semua maklum latihan industri ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang alam pekerjaan sebelum mereka menempuh alam pekerjaan yang sebenar. Mula-mula tu ingat nak praktikal tu sekadar nak isi masa lapang je.

Tambahan pula, macam-macam cerita yang kurang enak di dengar masa praktikal seperti disuruh menjadi tea lady, tukang photosat la macam-macam lagi laa… tapi, syukurlah saya tidak mengalami nasib sedemikian. Sepanjang 2 bulan di Pejabat Agama Islam Daerah Bera banyak pengalaman serta ilmu diperolehi , yang tidak terdapat di dewan kuliyah. Maknanya praktikal ini telah berjaya bagi ilmu dan pengalaman kat saya huhu..

Sebelum menjalani latihan praktikal seringkali saya tertanya-tanya apakah peranan pejabat agama kepada masyarakat setempat. Selepas masuk dan bekerja di pejabat agama ini barulah saya bidang kuasa pejabat agama ni agak terhad sehingga menyukarkan mereka untuk melaksanakan tugas.

Dalam banyak-banyak program yang saya sertai bersama Pejabat Agama Bera..saya tertarik dengan salah satu aktiviti. Iaitu program gotong-royong di rumah warga tua di Sang Riang. Di rumah kebajikan ini kebanyakan penghuninya terdiri daripada bangsa cina dan hanya 10% sahaja kaum Melayu.

Apa yang saya perhatikan di sini..warga emas di sini memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada masyarakat. Sebahagiannya mempersoalkan mengapa tidak melakukan program sedemikian di rumah kebajikan orang Islam. Namun, apa yang dapat saya fahami program ini adalah salah satu kaedah atau method dakwah Bil Hal. Tambahan pula terdapat sebilangan penghuni adalah daripada orang Islam. Oleh itu, ia penting bagi memastikan keadaan, kebajikan, ibadat dan makanan mereka terjaga.

No comments:

Post a Comment