Wednesday, October 28, 2009

jGn sTreSs 2 TiMe Nk eXam Ni..


Salam semua...sedar tak sedar satu semestar lg hampir berlalu, dalam dua tiga minggu lg nk exam dh. Aduh berdebar-debar gak hati nie yela dh final kan mestila nk buat yg terbaik, tahun depan dh last semester. Umur pn dh meningkat..tanggal 27 oktober baru ni maka genap la usia aku 23 tahun..makin tua nmpaknya tp hati tetap muda hehe..

Stress gak la sebab byk mende nk pikir, pikir nk exam la, nk kawin la haha..walaupun xde calon lg tp, kene pikir gak kn. Yang buat hati ini makin stress bila member2 ramai dh kawin n ada anak. Pastu tiap2 kali jumpa or reunion mesti soklan cepumas tu dituju kt aku. Sebenarnya bukan aku yang kawin lambat tp korang yang kawin awal sgt haha..Sabarlah kawan2 ku sampai seru aku kawin la, parent aku lak xpernah tnya 2 pasal aku malas nk pikir sgt. Depa nk aku blaja dlu tau.

Sebut pasal stress ni aku nk bgtau korg 1 cara nk hilang kan stress. Salah satunya senaman la. Kepada siswa n siswi UM aku tau mesti ramai yg jarang bersenam termasuk la aku hehe..alasan paling logik sibuk la, penat la, kelas smpai ptg la macam2..xrugi kalau kite bersenam sebenarnya. Bersenam ni boleh hilangkan masalah, stress n boleh wat otak kite cergas takde la asyik duk terperap je kt bilik masing2.



Untuk pengetahuan korang, stress dikenal pasti punca kpd semua masalah dan kecelaruan psikologi.Ia menyebabkan kemurungan, kesedihan, kerunsingan dan beberapa masalah psikosomatik. Stress bukan sahaja memberi kesan kpd gaya hidup seharian malah mempengaruhi kesihatan individu. Stress atau tekanan, berasal drpd perkataan Greek ‘stringere’ bermaksud ‘ketat’ atau ‘tegang’.Ini yg aku belajar dulu la masa ambik pengantar psikolgi sem 3.

Lazimnya mereka yg menghadapi tekanan yg berpunca drpd emosi suka bersendirian, tidak suka bergaul, bosan dan tidak mengisi masa lapang dgn cara yg produktif. Punca tekanan dilihat drpd interaksi ahli keluarga. Ahli keluarga yang sering tidak berkomunikasi apabila menghadapi masalah sebaliknya menarik diri, memencil dan memendam perasaan akan menyebabkan stress. Selain itu,kekecewaan akan berlaku apabila motif yg diingini tidak dipenuhi @ dipuaskan.Kekecewaan yg berulang kali menyebabkan tekanan dalam hidup.

Kesan-Kesan terhadap Stress:-

1) FiSiOloGi-
-Tubuh akan terganggu apabila menghadapi banyak tekanan. Antara lain masalah fizikal spt ulser, tekanan darah tinggi dan sakit jantung. Tubuh akan diserang penyakit psikosomatik spt sakit kepala, migrain, darah tinggi, alergi, jerawat dll.

2) PsiKoLoGi-
-Kesan fisiologi akan diikuti oleh kesan psikologi.Perubahan psikologi adalah emosi, keonosi dan motivasi.Tekanan mengganggu emosi , mereka gelisah, runsing dan muram. Kuarang selera makan, kurang tidur, jejas berat badan dan keinginan seksual
Motivasi merosot, lari dari tekanan dan timbul masalah lain.


So, kt sini ada Kaedah Praktikal utk menangani stress:-


1) Beribadat cara memberi ketenangan kpd pengamalnya.
Di samping memberi ketenangan kpd fizikal dan rohani individu.
Firman Allah:
“Wahai org yg beriman, mintalah pertolongan Allah dgn sabar dan solat” (Al Baqarah :153)

“Wahai Bilal, aku dpt merasa tenang dengan solat” (al Hadith)

2)Mengadaptasi diri dgn tekanan. Dengan cara :
>Memahami proses dan kesan tekanan
>Mengenal pasti punca tekanan
>Mengetahui bila tekanan berlaku
>Membentuk cara bersesuaian
>Melatih diri

3)Bersenam
-dgn melakukan latihan jasmani dan riadah ia dpt mengurangkan tekanan (bsenam cm dlm gmba tu hehe..)

3)Pendekatan kaunseling dan psikoterapi
-Klien difahamkan masalah yg menyebabkan tekanan dan diajar cara yg sesuai mengatasinya dgn teknik yg tertentu.
-Dgn ini masalah dikenal pasti supaya mereka dpt menyesuaikan diri dgn pelbagai kedaan yang menyebabkan tekanan.

4)Menggunakan ubatan
-Penggunaan penenang spt phenothiazine dan benzodiazepine memberi ketenangan utk sementara waktu.
-Penggunaan bahan ini bagi menghadapi tekanan yang teruk. Penggunaan bahan ini tidak digalakan krn wujud kesan sampingan.

So, guna je cara yg semulajadi xyah guna ubat2 ni kecuali la kalau dh teruk sgt..
oK laa..sampai sini saja Catatan Hati Seorg Siswi pd kali ini jumpa lg ya babai!!!

p/s: gmba kt atas ni aku n mazura (housemateku) kt Taman Jaya

No comments:

Post a Comment