Saturday, August 22, 2009

Pemalukah Kita???

Saban hari di dada akhbar kita mendengar pelbagai jenayah yang berlaku di dalam negara dan di luar negara seperti kejadian buang bayi, rogol, zina, merompak, rasuah, pergaduhan dan sebagainya. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan berlakunya perkara-perkara mungkar ini. Antaranya adalah kerana hilangnya sifat malu dalam diri. Rasa malu umpama perisai yang dapat menghalang manusia daripada melakukan perkara-perkara mungkar dan maksiat. Sifat malu juga menjadi kayu ukur kepada tahap keimanan seseorang individu Muslim itu dalam menentukan tinggi rendah akhlaknya.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Iman mempunyai lebih dari tujuh puluh cabang dan sifat malu adalah salah satu cabang iman". (Hadith Riwayat Muslim). Sekiranya perasaan malu tertanam di dalam jiwa pastinya seseorang itu akan merasa malu jika dikatakan tidak beramanah, malu digelar penjenayah dan sebagainya. Ia dapat menghindarkan kita daripada melakukan kejahatan dan mendorong kita melakukan kebaikan.

Namun begitu, sifat malu boleh menjadi sifat tercela sekiranya ia bukan diletakkan di tempat yang betul. Misalnya malu menegakkan kebenaran, malu bertanya apabila tidak tahu, malu memakai hijab dan lain-lain lagi. Jika malu bertanya perkara yang tidak diketahui, tetapi rela membiarkan diri terus berada dalam kejahilan maka, sifat malu ini adalah sangat ditegah oleh Islam. Seharusnya sifat malu itu hendaklah sejajar dengan syariat agama Islam


No comments:

Post a Comment