Wednesday, September 23, 2009

pOcO - pOcO


Hari ini isu tarian poco-poco menjadi bualan besar. Tarian poco-poco ini berasal dari Filiphina yang ditarikan di gereja-gereja pasa setiap hari Ahad. Jika di Malaysia tarian ini selalunya di jadikan modul riadah. Tanpa kita sedari tarian ini sebenarnya jarum halus yang di suntik oleh Kristian kepada umat Islam.

Cuba lihat gerakannya yang dimulakan dengan kiri dan kemudiannya ke kanan dan ke depan dan ke beLakang dengan 2 langkah setiap gerakan yang membentuk huruf T atau salib.
Mengapa terbentuk sedemikian ?

Bukankah ini metode halus kita mengikut gerak langkah mereka. Tapi pernyataan yang saya keluarkan mungkin ada yang kurang setuju. Kerana mengatakan tArian poco-poco hanya untuk gerakan senaman...apa2 pun cuba kita sama2 kaji dan renung2kan !!!

kOMEn aNda ???


2 comments:

  1. Masa saya kecil-kecil dulu ketika masih di sekolah rendah..waktu itu, penguasaan bahasa inggeris saya sangat lemah..tetapi saya masih teringat sampai sekarang apa yang berlaku dan saya dengar sendiri...pada suatu hari,ada seorang ustaz memberi kuliah agama di dalam masjid selepas asar dihadapan atuk,nenek,pakcik,makcik,akak,abang dan budak-budak..ustaz itu memberitahu bahawa lagu 'Zombie' dari kumpulan 'Cranberries' adalah satu bentuk 'jarum halus' oleh umat kristian kepada umat Islam..pada waktu itu, lagu tersebut sangat Hit..dan selalu terdengar dalam radio..tetapi,apabila besar kini..baru lah saya faham akan maksud lagu itu..walaupun lagu itu bukan ditujukan untuk orang Islam khasnya...lagu itu sebenarnya protes kepada peperangan..malangnya, ustaz itu memberitahu orang-orang kampung yang lagu itu adalah pemujaan kepada 'mayat hidup'..saya rasa ramai yang telan 'bulat bulat' kata-kata ustaz itu..termasuklah saya pada waktu itu..pada pendapat saya, ini adalah kesan daripada kurang pengetahuan bahasa dan hanya ikut hati dan juga fanatik.

    ReplyDelete
  2. poco2 hanya salah 1 daripada beribu2 tarian... yang mungkin bersamaan dengan gerakan yang membentuk T. atau dengan kata lain menyerupai bentuk salib.

    jika begitu, patutkah kita HARAMkan terus penggunaan huruf 't' yang terang2 menyerupai salib?

    bukan saya bertujuan nak menyokong sebarang betuk tarian yang melalaikan... tapi, kita perlu lebih peka terhadap benda yang lebih besar.

    masalah poco2 ini tidak setaraf dengan masalah yoga yang melibatkan akidah...

    poco2 hanya tarian yang melalaikan.

    ReplyDelete